Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

The best of… Jak zwyciężać w pracy

Michał Toczyski | Młoda Krew Biznesu

„Jak zwyciężać w pracy” to niewielka książeczka, którą przeczytasz w 2-3 godziny. Autorami książki są dwaj goście, którzy wiedzą jak trafić do ludzi i ich nie zanudzić: Garry Ridge jest prezesem międzynarodowej firmy WD-40 Company (znanej głównie ze specyfiku chroniącego przed wilgocią WD-40), natomiast Ken Blanchard to chyba najbardziej znany ekspert ds. przywództwa na świecie.

Główną ideę książki można streścić w zdaniu: Gdy zarządzasz pracownikami, nie sprawiaj żeby oceny (wyniki oceny okresowej) były najważniejsze – lepiej działaj tak, żeby każdy z pracowników mógł dostać piątkę (najwyższą ocenę). To filozofia zarządzania oparta na szacunku do pracowników i ich wartości jako ludzi, filozofia odmienna od tradycyjnego dopasowywania ludzi do szufladek na zasadzie kilku prymusów, kilku przegranych i cała horda przeciętniaków. Zdaniem Ridge’a i Blancharda wszyscy mogą mieć piątki.

Poniżej zamieszczamy 5 wybranych ciekawych, intrygujących i kontrowersyjnych cytatów z książki uzupełnionych krótkim komentarzem.

CYTAT 1:
„Pracownicy, którzy uzyskują dobre wyniki w pracy, są z siebie zadowoleni”.
Menedżer Tomek w swojej pracy osiąga sukcesy: uzyskuje efekty wymagane przez projekty i budżety. Gdy idzie korytarzem, uśmiecha się do napotkanych osób, zagląda do pokoju znajomych współpracowników i rzuca żartami. Menedżer Krzysztof nie osiąga sukcesów w swojej pracy: projekty łapią opóźnienia, a budżety rosną od wymiarów L do wymiarów XXL. Mimo to jest z siebie zadowolony – uśmiecha się do napotkanych osób na korytarzu, zagląda do pokojów kolegów i rzuca żartami na lewo i prawo. Tomka wszyscy lubią i szanują. Krzysztof ma opinię głupka wioskowego i obiboka… i chyba jego żona sypia z menedżerem Tomkiem.

CYTAT 2:
„Każdy człowiek jest liderem w jakiejś części swej pracy lub życia”.
W większości firm procesy produkcyjne i zarządcze są tak dopracowane, że w zasadzie nie jest ważne kto wykonuje daną pracę. Czy to 20-letni świeżo po szkole specjalista Kamil, czy to 35-letnia świeżo po porodzie Grażyna – jeśli posiadają odpowiednie kwalifikacje i podstawowe cechy pozwalające na przebywanie w jednym pokoju z innymi ludźmi, to dla firmy jest wszystko jedno. Ale nie jest wszystko jedno dla Kamila lub dla Grażyny. Dla nich jest ważne, że są rozpoznawani jako wartościowi ludzie, że w kontaktach z innymi mogą dać indywidualną cząstkę siebie. Dokładnie tak jak to robią w życiu poza pracą, gdy są rodzicami, znajomymi, ekspertami w swoich osobistych zainteresowaniach. Nie powinno być także wszystko jedno dla menedżera-przełożonego Kamila lub Grażyny – zarządzanie dotyczy bowiem pojedynczych, indywidualnych ludzi. Brak rozpoznania unikalnej wartości każdego pracownika powoduje, że traci on na znaczeniu w swoich własnych oczach, a przez to i dla całej firmy.

CYTAT 3:
„Pracownicy boją się uczyć, gdy postrzegają błędy jako wydarzenia mogące zaszkodzić ich karierze”.
Menedżerowie bardzo lubią myśleć, że gdy tylko pracownicy osiągną odpowiedni poziom kompetencji by wykonywać obowiązki skutecznie i efektywnie, błędy nie mają prawa występować. Gdyby tacy menedżerowie zagrali kilka razy w pokera (Texas Hold’em, najlepiej), przekonaliby się, że posiadanie najmocniejszej możliwej ręki z parą asów nie oznacza automatycznej wygranej w rozdaniu. Wszystko zależy bowiem od sytuacji: jeśli na stole znajduje się np. para dziesiątek, a inny gracz ma na ręku trzecią dziesiątkę, parę asów możesz sobie oprawić w ramki. Przegrane rozdania, błędy, zawsze się zdarzają. I dobrze, bo dzięki temu można rozwijać umiejętność korzystania z umiejętności w zależności od sytuacji.

CYTAT 4:
„Skuteczni przywódcy mają własną wizję przywództwa i chcą uczyć o niej innych”.
Charakter stosunków między menedżerami a podwładnymi to bardzo śliska sprawa. Literatura generalnie zaleca trzymanie dystansu zawodowego, niespoufalanie się i niewpuszczanie podwładnych do swojego osobistego świata pozapracowego. Jednak menedżer nie powinien być dla podwładnych wyłącznie kontrolerem budżetów, egzekutorem regulaminów i maszyną rozdzielającą projekty. Menedżer-lider powinien tworzyć wśród pracowników atmosferę szacunku, zrozumienia, troski, szczerości, uczciwości, odpowiedzialności. Najlepiej robić to poprzez uczenie podwładnych własnej wizji przywództwa: czego mogą się po tobie spodziewać w różnych sytuacjach zawodowych, czego oczekujesz od nich jak od pracowników i jak od ludzi, skąd wzięły się twoje poglądy na motywowanie ludzi. Mówienie o tym, podawanie przykładów w bezpośrednich rozmowach (żadnych prezentacji ani broszurek) to cechy skutecznego przywódcy.

CYTAT 5:
„Tworzenie zaufania do przywództwa to kwestia ekonomiczna, mająca bezpośredni wpływ na końcowy wynik”.
Bez zaufania do kierownictwa, do jego uczciwości w kwestiach finansowych i zaangażowania w kwestiach rynkowych i szacunku w kwestiach międzyludzkich, wykrzesanie z podwładnych zaangażowania i lojalności jest trudne albo nawet niemożliwe. Bez tych składników nie będzie pracowników pracujących z pasją, przekraczających własne granice, aby służyć klientom. Stąd prosta droga do rynkowej przeciętności, niezadowolenia akcjonariuszy i desperackiego obcinania cen w nadziei, że znajdą się tacy którzy wezmą towar i zostawią choć trochę pieniędzy. Można inaczej, tylko wtedy potrzebni są w firmie prawdziwi przywódcy, którzy chcą aby wszyscy ich pracownicy zwyciężali i dostawali piątki.

Uczestników, których zainteresowały cytaty i chcą dowiedzieć się więcej na temat przywództwa i sukcesu, zapraszamy do sięgnięcia po książkę „Jak zwyciężać w pracy. Przywództwo wyższego stopnia w praktyce” Kena Blancharda i Garry’ego Ridge’a (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010).

W książce Czytelnik znajdzie również system zarządzania ocenami pracowniczymi o nazwie „Nie oceniaj mojej pracy – pozwól mi dostać piątkę!” (wskazówki, zasady plus formularz ocen), 12 Prostych Prawd o tym jak zwyciężać w pracy oraz przykład wizji przywództwa stosowanego w dużej międzynarodowej firmie WD-40 Company.

Książka jest dostępna w tradycyjnych księgarniach oraz na stronie http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/36882/jak-zwyciezac-w-pracy.html.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).