Zasada 80/20 została odkryta ponad 100 lat temu przez włoskiego ekonomistę Vilfredo Pareto. Dużo czasu upłynęło od początku jej istnienia, jednak nadal pozostaje ona aktualna i przydaje się zarówno w biznesie, jak i w prywatnym życiu.
Jakie to odkrycie popełnił Pareto, że wspominam o jego wiecznie aktualnej zasadzie?
(Po pierwsze, dla sprostowania: zasada 80/20, prawo Pareta, zasada minimalnego wysiłku to synonimy. To stwierdzenie ułatwi Ci dalsze zrozumienie tekstu.)
Udowodnił on takie właściwości naszego świata:
Można to podsumować jednym, jakże ważnym, stwierdzeniem:
20% przyczyn powoduje 80% rezultatów
I co z tego wynika?
Zanim Ci odpowiem popatrz na ten wykres - może sam dojdziesz, dlaczego to jedna z najważniejszych zasad w biznesie.
Pierwszy słupek to przyczyny, drugi - to rezultaty. 80% przyczyn (pracy) daje Ci tylko 20% rezultatów. Jednak pozostałe 20% pracy daje Ci aż 80% rezultatów. Tzn. że jeśli skupisz się na tych 20% pracy, osiągniesz ZNACZNIE lepsze wyniki.
Bardzo umiejętnie korzysta z tej zasady Kamil Cebulski, autor Efektu motyla. Pisze w swojej książce mniej więcej tak: "mogę rozbudować swoją księgarnię, dać nową szatę graficzną, dodać nowe funkcjonalności i bajery, które dadzą mi kilkanaście procent więcej sprzedaży. Ale po co to robić, jeśli w tym samym czasie i za te same pieniądze mogę zarobić kilkaset procent więcej?".
Na tym polega rozumowanie 80/20. Wiele osób skupia się na szczegółach, które nie dają rezultatów, albo dają małe rezultaty. Możesz jednak skupić się na tym, co generuje większość Twoich zysków. I jeśli będziesz robił więcej tego, co daje dobre wyniki, wcześniej osiągniesz Swoje cele.
Właśnie dlatego istnieje potrzeba monitoringu Twojego biznesu. Oczywiście, mam na myśli prowadzenie raportów i statystyk. Co jakiś czas przysiądź do nich, zrób Sobie rachunek: praca / rezultat i powiedz Sobie: "to działa słabiej, niż oczekiwałem; ale ta kampania dała wyśmienite rezultaty!".
Zapisuj Sobie te spostrzeżenia, zarówno negatywne jak i pozytywne. I rób to, co działa - notatki Ci się przydadzą.
Masz rację. To trudne. Trudno powiedzieć Sobie: "nie, tego mnie robię, bo to kosztuje mój czas". Czasami naprawdę ciężko powstrzymać siebie, by nie "dopieścić" swojego produktu. Wiesz, nie chodzi o to, by sprzedawać tandetę, tylko o to, by na tym zarobić. Więc jeśli pewne działania w Twoim biznesie są bezcelowe, warto z nich zrezygnować.
Poświęć lepiej Swój czas (czy czas pracowników) na inny projekt lub działanie dające odpowiednie rezultaty. To wszystko co mam do powiedzenia w tej sprawie :).
P.S. Jeśli chcesz poczytać więcej o tej zasadzie, to przyjrzyj się tej książce: Zasada 80/20. Zawiera garść przydatnych informacji. Chociaż akurat dla mnie jest ona nieco przydługa. Zawsze jakieś praktyczne wskazówki z niej wyciągniesz.
Dodaj nowy komentarz