Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Zasada Minimalnego Wysiłku

office | Przestrzeń dla biznesu

Zasada 80/20 została odkryta ponad 100 lat temu przez włoskiego ekonomistę Vilfredo Pareto. Dużo czasu upłynęło od początku jej istnienia, jednak nadal pozostaje ona aktualna i przydaje się zarówno w biznesie, jak i w prywatnym życiu.

Jakie to odkrycie popełnił Pareto, że wspominam o jego wiecznie aktualnej zasadzie?

(Po pierwsze, dla sprostowania: zasada 80/20, prawo Pareta, zasada minimalnego wysiłku to synonimy. To stwierdzenie ułatwi Ci dalsze zrozumienie tekstu.)

Udowodnił on takie właściwości naszego świata:

  • 20% ludzi zarabia 80% wszystkich pieniędzy
  • 20% klientów jest źródłem 80% sprzedaży
  • 20% firm danej branży zatrzymuje dla siebie 80% rynku (liderzy)
  • 20% naszej pracy daje 80% efektów
  • 20% produktów firmy daje 80% zysków
  • etc.

Można to podsumować jednym, jakże ważnym, stwierdzeniem:

20% przyczyn powoduje 80% rezultatów

I co z tego wynika?

Zanim Ci odpowiem popatrz na ten wykres - może sam dojdziesz, dlaczego to jedna z najważniejszych zasad w biznesie.

Pierwszy słupek to przyczyny, drugi - to rezultaty. 80% przyczyn (pracy) daje Ci tylko 20% rezultatów. Jednak pozostałe 20% pracy daje Ci aż 80% rezultatów. Tzn. że jeśli skupisz się na tych 20% pracy, osiągniesz ZNACZNIE lepsze wyniki.

Jakieś przykłady?

Bardzo umiejętnie korzysta z tej zasady Kamil Cebulski, autor Efektu motyla. Pisze w swojej książce mniej więcej tak: "mogę rozbudować swoją księgarnię, dać nową szatę graficzną, dodać nowe funkcjonalności i bajery, które dadzą mi kilkanaście procent więcej sprzedaży. Ale po co to robić, jeśli w tym samym czasie i za te same pieniądze mogę zarobić kilkaset procent więcej?".

Na tym polega rozumowanie 80/20. Wiele osób skupia się na szczegółach, które nie dają rezultatów, albo dają małe rezultaty. Możesz jednak skupić się na tym, co generuje większość Twoich zysków. I jeśli będziesz robił więcej tego, co daje dobre wyniki, wcześniej osiągniesz Swoje cele.

Jeśli coś działa, to rób tego więcej!

Właśnie dlatego istnieje potrzeba monitoringu Twojego biznesu. Oczywiście, mam na myśli prowadzenie raportów i statystyk. Co jakiś czas przysiądź do nich, zrób Sobie rachunek: praca / rezultat  i powiedz Sobie: "to działa słabiej, niż oczekiwałem; ale ta kampania dała wyśmienite rezultaty!".

Zapisuj Sobie te spostrzeżenia, zarówno negatywne jak i pozytywne. I rób to, co działa - notatki Ci się przydadzą.

Masz rację. To trudne. Trudno powiedzieć Sobie: "nie, tego mnie robię, bo to kosztuje mój czas". Czasami naprawdę ciężko powstrzymać siebie, by nie "dopieścić" swojego produktu. Wiesz, nie chodzi o to, by sprzedawać tandetę, tylko o to, by na tym zarobić. Więc jeśli pewne działania w Twoim biznesie są bezcelowe, warto z nich zrezygnować.

Poświęć lepiej Swój czas (czy czas pracowników) na inny projekt lub działanie dające odpowiednie rezultaty. To wszystko co mam do powiedzenia w tej sprawie :).

P.S. Jeśli chcesz poczytać więcej o tej zasadzie, to przyjrzyj się tej książce: Zasada 80/20. Zawiera garść przydatnych informacji. Chociaż akurat dla mnie jest ona nieco przydługa. Zawsze jakieś praktyczne wskazówki z niej wyciągniesz.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).