Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

8 zasad prowadzenia efektywnego bloga firmowego

Redakcja | Przestrzeń dla biznesu

Prowadzisz bloga firmowego, a może dopiero chciałbyś zacząć?  W tym teksćie zapoznasz się z praktycznymi wskazówkami, które pomogą Ci zdobyć czytelników. Blog to skuteczne narzędzie nie tylko marketingowe; blog, obok mediów społecznościowych, stanowi bowiem innowacyjne podejście w obsłudze klienta.

1. Dziel się wiedzą ekspercką i twórz wartościowe wpisy nawet wtedy, jeśli musisz uchylić rąbka tajemnicy swojego know-how. Pozbądź się obaw, że klient jeśli się dowie, jak coś robić, zrobi to sam. Albo że Twojego bloga mogą przeczytać konkurenci i czegoś się dowiedzieć. Najczęściej klient będzie wolał zakupić gotowy produkt lub zlecić komuś wykonanie usługi, niż odkrywać koło na nowo. A konkurent? Jeśli nie przeczyta czegoś u Ciebie, to najczęściej i tak w ten czy inny sposób dowie się tego, czego chce.

Dzięki blogowi stajesz się rozpoznawalny, zdobywasz zaufanie, a więc i klientów. Nie obawiaj się dzielenia swoją wiedzą, bo w jaki inny sposób klienci mają się dowiedzieć, że Twój zespół zna się na tym, co robi?

2. Na blogu nie pisz o wszystkim, specjalizujesz się w jednej – kilku dziedzinach, najlepiej ściśle związanych z branżą, w której działasz. Znasz to przysłowie: „Jak coś jest do wszystkiego…”. Zbyt wielka rozpiętość tematyczna nie jest więc wskazana. Pomoże Ci to lepiej pozycjonować się w wyszukiwarkach, a także precyzyjniej trafić w oczekiwania Twojego potencjalnego klienta.

Z drugiej strony, jeśli na podstawie popularności Twoich wpisów będziesz wiedział, o czym odbiorcy chcą czytać, nie wahaj się podryfować poza swoją branżę, o ile wpis przyczyni się pogłębienia wizerunku firmy, jaką chcesz tworzyć.

3. Branżowy żargon i pisanie peanów na cześć firmy należy sobie koniecznie odpuścić. (Chyba, że wyrobisz w sobie nawyk definiowania trudnych słów, tłumaczenia ich znaczenia w tekście). Potencjalny klient nie interesuje się firmą samą w sobie, ale tym, jakie korzyści może uzyskać dzięki przeczytaniu artykułu. Dlatego zamiast tworzyć treści o produkcie i jego zaletach, pisz, w jaki jeszcze inny sposób można go wykorzystać, co on klientowi daje. Zastanów się, jakich informacji może poszukiwać Twój potencjalny klient, co stanowi dla niego wartość.

4. Pamiętaj, że nie jesteś lepszy od innych, tylko dlatego, że jesteś ekspertem – nawet jeśli tak uważasz, nie daj tego przesadnie odczuć czytelnikom. W pisaniu bloga chodzi bowiem o pozytywne relacje, pamiętasz? To nawiązywanie więzi możliwe dzięki pozytywnemu nastawieniu do czytelników i braku formalizmu sprawia, że potencjalni klienci stają się zaangażowanymi odbiorcami.

5. Pisz na unikalne tematy, których czytelnicy nie znajdą u konkurencji. Jeśli zapożyczasz treści innych blogerów, licz się z tym, że czytelnik może to zauważyć. Niewykluczone, że śledzi jeszcze wiele innych blogów, także zagranicznych.

6. Blog angażuje, zachęca do komentowania i wzywania do podjęcia akcji (np. zakupienia Twojego produktu, podzielenia się wpisem w mediach społecznościowych). Na wiarygodnym blogu czytelnik ma możliwość zamieszczenia komentarza. Nie bój się nawet tych negatywnych (o ile są merytorycznie i niewulgarne), chcesz przecież znać opinie na temat swojej firmy, co pozwoli także zaoszczędzić na kosztownych badaniach rynku.

Czytanie opinii klientów pomaga także wcześniej wyczuć nadchodzący kryzys medialny. W jaki sposób? Gdy zauważysz, że ilość negatywnych komentarzy rośnie, szybko próbuj rozwiązać napięcie. Warto stworzyć jeden wpis odnoszący się do kryzysu, aby tylko w jednym miejscu gromadzić negatywne komentarze. W ten sposób nie „rozleją” się po całym blogu. Niektóre firmy boją się komentarzy, wyłączają więc tę opcję, a to nie sprzyja nawiązywaniu relacji. Blog to nie strona www, ma być interaktywny.

7. Pamiętaj: notatki dla mediów przeznaczone są dla mediów, nie Twoich klientów, nie zamieszczaj więc ich na blogu. Co więcej, blogi zawierające jedynie treści reklamowe przechodzą w niepamięć.

8. Jeśli zależy Ci na czytelnikach, spraw, by Twój blog stał się funkcjonalny. Ważna okazuje się na nim nawigacja, a więc nie powinno zabraknąć tu wyszukiwarki, podziału na kategorie czy tagów.

Ponieważ czytelnicy nie zawsze czytają wpisy w całości, istotne by podsumowanie postu było zawarte w tytule i leadzie. Zainteresuj, nie bój się kontrowersji, używaj śródtytułów, obrazków. Nie musisz unikać krótkich wpisów tylko z pytaniem czy linkiem do innej strony, oczywiście pod warunkiem, że będą miały wymierną wartość dla czytelnika. Nie wszystkie posty muszą od razu zamieniać się w eseje.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).